NRD Начало
Сряда, 22 Октомври 2025
Начало Авансцена Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
100
Авансцена

Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция

Кражбата в Лувъра разкрива дълбоки проблеми в системата за защита на културното наследство и поставя под въпрос как музеите управляват своите колекции, особено в контекста на колониалната история на откраднатите обекти.

| 22 Октомври 2025, 00:52 ч.
Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Снимка © DPA

В неделя четирима извършители осъществиха внимателно планирано кражба на ценности от музея Лувър, открадвайки част от последните останали коронни бижута на Франция за броени минути. Използвайки кошница и дисков резач, те проникнали в музея през прозорец, разбили витрини и изчезнали с осем исторически бижута, включително тиари, огърлици и брошки, принадлежали на кралица Мария-Амели, кралица Ортанс и императрица Юджини. Тези бижута от 19-ти век оцелели през революции и реставрации, но не и сега. Извършителите оставили една обеца от сапфир зад себе си в изящно декорираната Галерия д`Аполо, докато короната на императрица Юджини била намерена повредена край пътя, очевидно изпусната по време на бягството им.

Музеят Лувър, който е най-посещаваният в света, останал затворен в неделя и понеделник поради "изключителни причини". Специализираният Централен офис за борба с трафика на културни ценности (OCBC) на Франция и прокуратурата в Париж започнали разследвания, а откраднатите бижута били добавени в базата данни на ИНТЕРПОЛ за откраднати произведения на изкуството. Това не е първият случай на кражба на бижута от Лувъра, което подчертава, че дори престижът не може да замени адекватната сигурност. В културния контекст, отслабен от години на икономии, тази предотвратима кражба е симптом на систематично пренебрегване.

Ситуацията била идеална за извършителите. Видеонаблюдението в една трета от галериите не работело, новите витрини, проектирани за подобряване на съхранението, били инсталирани с по-малко интегрирани мерки за сигурност. Текущите планове за реновация разкрили структурни уязвимости, а служителите на музея, натоварени от години на масов туризъм и хронично недофинансиране, многократно провеждали стачки. Анонимен служител по сигурността в Лувъра свързал кражбата с остаряла техника и драстични съкращения в бюджета, което било потвърдено от скорошен доклад на френската Сметна палата, който установил, че сигурността в музея е остаряла, с множество стаи без видеонаблюдение и постоянни забавяния в обновяването на системите за сигурност. В конфиденциална бележка, изпратена до министъра на културата през януари, президентът на Лувъра Лоранс дьо Карс предупредила за "тревожни нива на остаряване". Освен това, откраднатите бижута не били застраховани.

Нарастващите цени на златото вероятно са мотивирали кражбата. Кражбата от Лувъра е последната в поредица от кражби на бижута и злато от музеи в Европа, включително кражба на златни проби от Парижкия музей на естествената история и кражба на 18-каратна златна тоалетна от Бленхайм Палас в Обединеното кралство. Ако нарастващите цени на златото и скъпоценните камъни са подбудили кражбата, е малко вероятно бижутата да бъдат възстановени, тъй като вероятно ще бъдат разпокъсани или разтопени и продадени на части.

Откраднатите бижута не са просто иконични обекти с огромна социално-културна, историческа и икономическа стойност. Те също така са продукти на дълга история на колониална експлоатация. Сапфирите, изумрудите, диамантите и перлите, които съдържат, са добивани в Азия, Африка и Южна Америка. Тези региони са систематично експлоатирани за техните културни и природни ресурси, за да обогатят европейските дворове и империи. Например, диадемата на императрица Юджини е украсена с 3007 диаманта и 212 перли. Тези естествени перли, които вече са в значителна степен изчерпани, произхождат от Персийския залив или Индийския океан. Подхранвани от робство, френските колониални постове и по-широките европейски мрежи пренасочвали такива ценни ресурси към кралски дворове и елитни колекционери, където те били трансформирани в символи на богатство и власт. Въпреки че все още се празнуват като емблеми на национален престиж, тези обекти носят със себе си история на експлоатация, колонизация и насилие.

Кражбата от неделя е предизвикала спешни въпроси относно начина, по който музеите защитават своите колекции. Эфективната защита на наследството изисква постоянни правителствени инвестиции, специализирани правоохранителни органи и сътрудничество между различни сектори. Новите форми на изкуствени престъпления не могат да бъдат преодолени само с обновени камери и аларми; те изискват по-активно ангажиране в институционалното управление. Част от това управление изисква етично осъзнаване: готовност да се запитаме дали тези обекти все още трябва да бъдат тук. Не можем и не трябва да задържаме всичко в нашите музейни колекции, особено когато оригиналните собственици са готови и способни да поемат собствеността върху своето наследство.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Парижката арт седмица привлича внимание с Art Basel Paris и нови таланти
Седмата издание на Парижката арт седмица привлича вниманието на световната арт сцена, след като Лондон вече се е насладил на своя момент на слава. В централната част на събитието е ...
Леон Блек и Джефри Епщайн в центъра на ново разследване за финансови връзки
Разследване на New York Times разкрива нови подробности относно връзките на милиардера от частния капитал Леон Блек (Leon Black) с покойния осъден сексуален престъпник Джефри Епщай ...
Къртис Доулинг разкрива опити за продажба на откраднати бижута от Лувъра
Британският арт аутентификатор Къртис Доулинг (Curtis Dowling) разкри, че е получил обаждания от двама различни души в неделя, които искали да удостоверят "някои важни френски бижу ...
Жан-Мишел Баския получава почетно име в Ню Йорк
Днес имотът на Жан-Мишел Баския (Jean-Michel Basquiat) и Съветът на Ню Йорк обявиха, че ще преименуват участък от централната част на Манхатън в чест на известния артист, чиято заб ...
Гао Жън остава в затвора с влошено здраве след арест за клевета на героите на Китай
Китайският художник Гао Жън (Gao Zhen), който беше арестуван миналата година в Китай по обвинения в "клевета на героите и мъчениците на Китай", остава в задържане, а здравословното ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Крис Браун оспорва обвиненията на домашната помощничка Мария Авила за нападение от охранително куче
Крис Браун (Chris Brown) предостави подробности относно инцидента, при който домашна помощничка беше нападната от охранителна порода куче в неговия дом в Лос Анджелис. Певецът е по ...
Таддеус Ропак и Марк Пайот с успешен старт на Art Basel Paris
На открития ден на новия ултраексклузивен преглед Avant Premiere в рамките на Art Basel Paris, настроението беше изключително позитивно. Събитието, което се проведе в следобедните ...
Рут Асава, Нейланд Блейк и Джейн Ломбар представят впечатляващи арт изложби в Ню Йорк
В Ню Йорк се провеждат няколко вълнуващи арт изложби, които не бива да се пропускат. Сред тях е ретроспективата на Рут Асава (Ruth Asawa), която след дълъг престой в Сан Франциско ...
Нейланд Блейк предизвиква зрителите с тъмни шеги и провокации в галерията "Матю Маркс"
Изложбата на Нейланд Блейк (Nayland Blake) в галерията "Матю Маркс" (Matthew Marks) предлага уникално преживяване, което съчетава хумор и провокация. В две стаи, артистът представя ...
Анжули Нанда Даймънд и Джордж Болстър представят нова изложба за ландшафтно изкуство
Изследване на нови пътища в изкуството, вдъхновено от ландшафта, е основна тема на изложба, която привлича вниманието на любителите на изкуството. Пътувайки до Аляска, един от осно ...
Тикер в 04:00 ч.
Крис Браун (Chris Brown) предостави подробности относно инцидента, при който дом ...
Начало Авансцена
100
Авансцена

Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция

Кражбата в Лувъра разкрива дълбоки проблеми в системата за защита на културното наследство и поставя под въпрос как музеите управляват своите колекции, особено в контекста на колониалната история на откраднатите обекти.

| 22 Октомври 2025, 00:52 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Снимка © DPA

В неделя четирима извършители осъществиха внимателно планирано кражба на ценности от музея Лувър, открадвайки част от последните останали коронни бижута на Франция за броени минути. Използвайки кошница и дисков резач, те проникнали в музея през прозорец, разбили витрини и изчезнали с осем исторически бижута, включително тиари, огърлици и брошки, принадлежали на кралица Мария-Амели, кралица Ортанс и императрица Юджини. Тези бижута от 19-ти век оцелели през революции и реставрации, но не и сега. Извършителите оставили една обеца от сапфир зад себе си в изящно декорираната Галерия д`Аполо, докато короната на императрица Юджини била намерена повредена край пътя, очевидно изпусната по време на бягството им.

Музеят Лувър, който е най-посещаваният в света, останал затворен в неделя и понеделник поради "изключителни причини". Специализираният Централен офис за борба с трафика на културни ценности (OCBC) на Франция и прокуратурата в Париж започнали разследвания, а откраднатите бижута били добавени в базата данни на ИНТЕРПОЛ за откраднати произведения на изкуството. Това не е първият случай на кражба на бижута от Лувъра, което подчертава, че дори престижът не може да замени адекватната сигурност. В културния контекст, отслабен от години на икономии, тази предотвратима кражба е симптом на систематично пренебрегване.

Ситуацията била идеална за извършителите. Видеонаблюдението в една трета от галериите не работело, новите витрини, проектирани за подобряване на съхранението, били инсталирани с по-малко интегрирани мерки за сигурност. Текущите планове за реновация разкрили структурни уязвимости, а служителите на музея, натоварени от години на масов туризъм и хронично недофинансиране, многократно провеждали стачки. Анонимен служител по сигурността в Лувъра свързал кражбата с остаряла техника и драстични съкращения в бюджета, което било потвърдено от скорошен доклад на френската Сметна палата, който установил, че сигурността в музея е остаряла, с множество стаи без видеонаблюдение и постоянни забавяния в обновяването на системите за сигурност. В конфиденциална бележка, изпратена до министъра на културата през януари, президентът на Лувъра Лоранс дьо Карс предупредила за "тревожни нива на остаряване". Освен това, откраднатите бижута не били застраховани.

Нарастващите цени на златото вероятно са мотивирали кражбата. Кражбата от Лувъра е последната в поредица от кражби на бижута и злато от музеи в Европа, включително кражба на златни проби от Парижкия музей на естествената история и кражба на 18-каратна златна тоалетна от Бленхайм Палас в Обединеното кралство. Ако нарастващите цени на златото и скъпоценните камъни са подбудили кражбата, е малко вероятно бижутата да бъдат възстановени, тъй като вероятно ще бъдат разпокъсани или разтопени и продадени на части.

Откраднатите бижута не са просто иконични обекти с огромна социално-културна, историческа и икономическа стойност. Те също така са продукти на дълга история на колониална експлоатация. Сапфирите, изумрудите, диамантите и перлите, които съдържат, са добивани в Азия, Африка и Южна Америка. Тези региони са систематично експлоатирани за техните културни и природни ресурси, за да обогатят европейските дворове и империи. Например, диадемата на императрица Юджини е украсена с 3007 диаманта и 212 перли. Тези естествени перли, които вече са в значителна степен изчерпани, произхождат от Персийския залив или Индийския океан. Подхранвани от робство, френските колониални постове и по-широките европейски мрежи пренасочвали такива ценни ресурси към кралски дворове и елитни колекционери, където те били трансформирани в символи на богатство и власт. Въпреки че все още се празнуват като емблеми на национален престиж, тези обекти носят със себе си история на експлоатация, колонизация и насилие.

Кражбата от неделя е предизвикала спешни въпроси относно начина, по който музеите защитават своите колекции. Эфективната защита на наследството изисква постоянни правителствени инвестиции, специализирани правоохранителни органи и сътрудничество между различни сектори. Новите форми на изкуствени престъпления не могат да бъдат преодолени само с обновени камери и аларми; те изискват по-активно ангажиране в институционалното управление. Част от това управление изисква етично осъзнаване: готовност да се запитаме дали тези обекти все още трябва да бъдат тук. Не можем и не трябва да задържаме всичко в нашите музейни колекции, особено когато оригиналните собственици са готови и способни да поемат собствеността върху своето наследство.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Парижката арт седмица привлича внимание с Art Basel Paris и нови таланти
Леон Блек и Джефри Епщайн в центъра на ново разследване за финансови връзки
Къртис Доулинг разкрива опити за продажба на откраднати бижута от Лувъра
Жан-Мишел Баския получава почетно име в Ню Йорк
Гао Жън остава в затвора с влошено здраве след арест за клевета на героите на Китай
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Крис Браун оспорва обвиненията на домашната помощничка Мария Авила за нападение от охранително куче
Цветни аспекти
Таддеус Ропак и Марк Пайот с успешен старт на Art Basel Paris
Под прожектора
Рут Асава, Нейланд Блейк и Джейн Ломбар представят впечатляващи арт изложби в Ню Йорк
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.